- منتشر شده در چهارشنبه, 08 آذر 1391 21:16
- نوشته شده توسط امیرحسین فلاح
- بازدید: 7644
محمد گلريز معتقد است: بسياري از مداحان و مرثيه سراياني كه در رثاي امام حسين (ع) در رسانه ملي مي خوانند از دانش موسيقي دستگاهي برخوردار نيستند و متاسفانه لطمه هاي جبران ناپذيري به موسيقي مذهبي وارد كرده اند. محمد گلريز خواننده سرودهاي انقلابي ضمن بيان اين مطلب با تاكيد بر اين نكته كه نوحه خوان هاي اهل بيت بايد گوشه هاي موسيقي ايران را آموزش ببينند، گفت: از اصول اجراي نوحه هاي عزاداري هم در تعذيه و هم در مرثيه سرايي آگاهي از رديف هاي موسيقي دستگاهي است.
وي افزود: بسياري از اصول زيبايي شناسي موسيقي در اجراي تعزيه براساس رديف هاي موسيقي دستگاهي است. در واقع يكي از رموز ماندگاري موسيقي دستگاهي اجراي تعزيه در محافل عزاداري ايام شهادت امام حسين(ع) است. اين خواننده افزود: با اين اوصاف آموزش موسيقي ايراني براي غنا بخشيدن به محافل عزاداري امام حسين(ع) ضروري است. اين در حالي است كه شرايط فعلي از وجود چنين انديشه اي تهي است تا جايي كه بسياري از مراجع نيز از شرايط فعلي عزاداري در محافل مختلف در اين ايام راضي نيستند. وي در ادامه افزود: در اين ميان نقش تلويزيون به عنوان رسانه ملي در شناخت درست اهالي فن در اين حوزه بسيار مهم و حياتي است و بايد با دعوت از كارشناسان اين حوزه از وجود پديده واپسگرايي جلوگيري شود، ضمن اين كه در بيرون از سازمان صدا و سيما در حوزه توليد آثار عاشورايي كه اغلب از توليدات حوزه هنري است آثار خوب و قابل كم نداريم و بايد از اين توليدات حمايت شود. گلريز گفت: متاسفانه در برخي از موارد به وضوح ديده و شنيده ام كه كلام سخيف بر روي ملودي هاي غمگين كه لزوماً رنگ و بوي موسيقي ايراني را نيز ندارند مي گذارند و با عنوان موسيقي عزا مورد استفاده قرار مي دهند.
روزنامه ايران، شماره 5234 به تاريخ 6/9/91، صفحه 16 (صفحه آخر)