عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 402 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
13941
2469
31444
91590
32063829
Your IP: 3.133.138.129

بخشی از آئین عزاداری در کاشان

شیعیان کاشان در طول تاریخ ، همانند همه شیعیان جهان به پیروی از معصومین (ع) با برگزاری مجالس و مراسم نوحه خوانی و ذکر مصیبت و بر سرو سینه زدن ، رابطه قلبی و معنوی خود را با حماسه آفرینان کربلا حفظ کرده اند ، به گونه ای که با نمایان شدن هلال محرم ، در و دیوار این دیار ، یکپارچه سیاهپوش و پرچمهای سرخ و سیاه برفراز کنید و منازه ها نصب می گردد . و تا پایان ماه صفر ندایی جان سوز و حزن انگیز از مجالس روضه از هر کوی و برزن به گوش می رسد . سابقه روضه خوانی در مصایب اهل بیت در ایران به کتاب روضه الشهدا ملاحسین واعظ کاشفی باز می گردد . پس از تالیف این کتاب ، وعاظ و خطبا به منا بر رفته از روی این کتاب به ذکر مصیبت امام حسین (ع) و یاران او می پرداختند . از آن پس خوانندگان در این مجالس ، (روضه خوان ) و مجالس سوگواری به (روضه) شهرت یافت 1 این رسم بعد از آن به صورت روضه های هفتگی ماهانه و همه مناسبتهای مذهبی عزاداری تعمیم یافت که هم اکنون نیز در کاشان ادامه دارد .

«حسینه ، تکیه»
مردم کاشان در پی ارادت خود به وجود مقدس پیامبر و سالار و سید شهیدان به ساختن حسینیه ها و تکایای با عظمت همت گماشتند و برای حفظ و مرمت و باقی ماندن آنها موقوفاتی را بدانها اختصاص دادند . اغلب حسینیه ها در کاشان در کنار مساجد واقع است . وجود این مکانهای بزرگ و مجزا از هم که بنای آنها متناسب با فصول سال است و همچنین وجود سقاخانه ابوالفضل و آب انبار در کنار آنها که از قداست خاصی برخوردارند این شهر را از شهرهای دیگر ایران ممتاز ساخته است تکایا و حسینیه ها در ایام محرم و صفر با پارچه های سیاه ومنقوش به اشعار محتشم و علم و کتلها با پارچه های سبز و مشکی نفیسی تزیین می شوند . در کاشان ، روضه خوانی وعزاداری از اول محرم شروع می شود و در شبهای پنجم به بعد شور دیگری به خود می گیرد . عزاداران در پایان سخنرانی و روضه خوانی به دسته ها و گروههای مختلف تقسیم می شوند و حلقه وار با فریاد (یا حسین ، یا ابوالفضل ) به سرو سینه می زنند . در دو روز تاسوعا و عاشورا ، دسته ها از محله های قدیم و جدید از صبح به سوی بازار بزرگ حرکت می کنند و مراسم خود را در بازار (تیمچه امین الدوله) به پایان می برند . روزها و شبهای نهم و دهم ، عزاداران و سایر افراد محل در حسینیه ها و تکایا با آش ، شیر ، شربت و غذاهای طبخ شده اطعام می شوند . تکایا و حسینیه های موجود و معروف شهر کاشان عبارتند از تکیه پانخل ، طاهر و منصور ، قبرستان ، میدان کهنه ، درب فیض ، پشت مشهد محتشم ، گلچقانه سرسنگ و میدان ولی سلطان و ... که تعداد آنها به 150 باب می رسد.

«نخلهای عزا در کاشان »
نخل بندی و نخل گردانی از سنتهای مردم کاشان در مراسم سوگواری ائمه (ع) است این سنت ، نشانگر هیات اخلاص و صداقت عزاداران به وجود مقدس و مطهر امامان به ویژه به منظور یاد کرد غربت سالار شهیدان کربلا و تکریم پیکر قدسی آن امام مظلوم به اجرا در می آید . اسکلت حجیم و ثقیل و مشبک نخل که بیانگر عظمت و بزرگواری و قداست صاحب آن است توسط پایه هایی به زمین اتصال دارد و پایه های افقی دیگر برای بر دوش گرفتن آن در موقع حرکت است ، سنگینی نخل و حمل آن با فریاد (یاحسین ) آنچنان در افراد ، هیجان و شور ایجاد می کند که بینندگان را به گریه و ماتم وا می دارد و هر شخص عزادار در صدد است تا با تحمل سنگینی بیشتر بر دوش خوش ارادت خود را ابراز کند . مراسم نخل گردانی در کاشان در روزهای هفتم تا دهم محرم و بیست و یکم ماه رمضان برگزار می شود . از نخلهای قدیمی کاشان نخل سرپره (فره ) قبرستان در باغ ، پانخل ، درب فین و نخل شش گوشه محله پشت مشهد را می توان نام برد .

«تعزیه و شبیه خوانی »
اوج مراسم تعزیه و شبیه خوانی در دوره ناصرالدین شاه ، یاد شده و در آن عصر ، سید مصطفی کاشانی معروف به میرعزا عهده دار تعزیه گردانی در کاشان بوده است 2 او در ضمن این کار به نوشتن مجالس تعزیه نیز مبادرت می ورزید . وی دراواخر عمر به تهران رفت و در تکیه دولت ، تعزیه گردان بود میرماتم – برادرش – و میرغم – فرزندش در عهد محمد شاه این شغل را ادامه دادند . مجالس تعزیه ای که هم اکنون در غالب شهرهای مرکزی و کویری همچون کاشان ، نطنز ،زواره و غیره بر پا می شود – از روی نسخه های تعزیه میرعزا بوده که از سوی کاتبان محلی تحریر شده است3

--------------------------------------------------------------------------------

[1] (حماسیه حسین ، شهید مطهری ،ج اول ص 53 و ... با تصرف و مجله آیینه پژوهشی ش 33 مقاله ملاحسین کاشفی)

[2] (تعزیه هنر بومی پیشرو ایران ، پیشرو چکروسی ترجمه داود حاتمی ص 165 – با تصرف )

[3] (ارزیابی سوگواریهای نمایشی ، غلامرضا گلی زواره)

کپي برداري تنها با ذکر منبع مجاز است .{ منبع : سایت مداحان دات آی آر}

Tags: بخشی از آئین عزاداری در کاشانشیعیان کاشان در طول تاریخ ، همانند همه شیعیان جهان به پیروی از معصومین (ع) با برگزاری مجالس و مراسم نوحه خوانی و ذکر مصیبت و بر سرو سینه زدن ، رابطه قلبی و معنوی خود را با حماسه آفرینان کربلا حفظ کرده اند ، به گونه ای که با نمایان شدن هلال محرم ، در و دیوار این دیار ، یکپارچه سیاهپوش و پرچمهای سرخ و سیاه برفراز کنید و منازه ها نصب می گردد . و تا پایان ماه صفر ندایی جان سوز و حزن انگیز از مجالس روضه از هر کوی و برزن به گوش می رسد . سابقه روضه خوانی در مصایب اهل بیت در ایران به کتاب روضه الشهدا ملاحسین واعظ کاشفی باز می گردد . پس از تالیف این کتاب ، وعاظ و خطبا به منا بر رفته از روی این کتاب به ذکر مصیبت امام حسین (ع) و یاران او می پرداختند .از آن پس خوانندگان در این مجالس ، (روضه خوان ) و مجالس سوگواری به (روضه) شهرت یافت 1 این رسم بعد از آن به صورت روضه های هفتگی ماهانه و همه مناسبتهای مذهبی عزاداری تعمیم یافت که هم اکنون نیز در کاشان ادامه دارد .«حسینه ، تکیه»مردم کاشان در پی ارادت خود به وجود مقدس پیامبر و سالار و سید شهیدان به ساختن حسینیه ها و تکایای با عظمت همت گماشتند و برای حفظ و مرمت و باقی ماندن آنها موقوفاتی را بدانها اختصاص دادند . اغلب حسینیه ها در کاشان در کنار مساجد واقع است . وجود این مکانهای بزرگ و مجزا از هم که بنای آنها متناسب با فصول سال است و همچنین وجود سقاخانه ابوالفضل و آب انبار در کنار آنها که از قداست خاصی برخوردارند این شهر را از شهرهای دیگر ایران ممتاز ساخته است تکایا و حسینیه ها در ایام محرم و صفر با پارچه های سیاه ومنقوش به اشعار محتشم و علم و کتلها با پارچه های سبز و مشکی نفیسی تزیین می شوند . در کاشان ، روضه خوانی وعزاداری از اول محرم شروع می شود و در شبهای پنجم به بعد شور دیگری به خود می گیرد . عزاداران در پایان سخنرانی و روضه خوانی به دسته ها و گروههای مختلف تقسیم می شوند و حلقه وار با فریاد (یا حسین ، یا ابوالفضل ) به سرو سینه می زنند . در دو روز تاسوعا و عاشورا ، دسته ها از محله های قدیم و جدید از صبح به سوی بازار بزرگ حرکت می کنند و مراسم خود را در بازار (تیمچه امین الدوله) به پایان می برند . روزها و شبهای نهم و دهم ، عزاداران و سایر افراد محل در حسینیه ها و تکایا با آش ، شیر ، شربت و غذاهای طبخ شده اطعام می شوند . تکایا و حسینیه های موجود و معروف شهر کاشان عبارتند از تکیه پانخل ، طاهر و منصور ، قبرستان ، میدان کهنه ، درب فیض ، پشت مشهد محتشم ، گلچقانه سرسنگ و میدان ولی سلطان و ... که تعداد آنها به 150 باب می رسد.«نخلهای عزا در کاشان »نخل بندی و نخل گردانی از سنتهای مردم کاشان در مراسم سوگواری ائمه (ع) است این سنت ، نشانگر هیات اخلاص و صداقت عزاداران به وجود مقدس و مطهر امامان به ویژه به منظور یاد کرد غربت سالار شهیدان کربلا و تکریم پیکر قدسی آن امام مظلوم به اجرا در می آید . اسکلت حجیم و ثقیل و مشبک نخل که بیانگر عظمت و بزرگواری و قداست صاحب آن است توسط پایه هایی به زمین اتصال دارد و پایه های افقی دیگر برای بر دوش گرفتن آن در موقع حرکت است ، سنگینی نخل و حمل آن با فریاد (یاحسین ) آنچنان در افراد ، هیجان و شور ایجاد می کند که بینندگان را به گریه و ماتم وا می دارد و هر شخص عزادار در صدد است تا با تحمل سنگینی بیشتر بر دوش خوش ارادت خود را ابراز کند . مراسم نخل گردانی در کاشان در روزهای هفتم تا دهم محرم و بیست و یکم ماه رمضان برگزار می شود . از نخلهای قدیمی کاشان نخل سرپره (فره ) قبرستان در باغ ، پانخل ، درب فین و نخل شش گوشه محله پشت مشهد را می توان نام برد .«تعزیه و شبیه خوانی »اوج مراسم تعزیه و شبیه خوانی در دوره ناصرالدین شاه ، یاد شده و در آن عصر ، سید مصطفی کاشانی معروف به میرعزا عهده دار تعزیه گردانی در کاشان بوده است 2 او در ضمن این کار به نوشتن مجالس تعزیه نیز مبادرت می ورزید . وی دراواخر عمر به تهران رفت و در تکیه دولت ، تعزیه گردان بود میرماتم – برادرش – و میرغم – فرزندش در عهد محمد شاه این شغل را ادامه دادند . مجالس تعزیه ای که هم اکنون در غالب شهرهای مرکزی و کویری همچون کاشان ، نطنز ،زواره و غیره بر پا می شود – از روی نسخه های تعزیه میرعزا بوده که از سوی کاتبان محلی تحریر شده است3--------------------------------------------------------------------------------[1] (حماسیه حسین ، شهید مطهری ،ج اول ص 53 و ... با تصرف و مجله آیینه پژوهشی ش 33 مقاله ملاحسین کاشفی)[2] (تعزیه هنر بومی پیشرو ایران ، پیشرو چکروسی ترجمه داود حاتمی ص 165 – با تصرف )[3] (ارزیابی سوگواریهای نمایشی ، غلامرضا گلی زواره)کپي برداري تنها با ذکر منبع مجاز است .{ منبع : سایت مداحان دات آی آر}

نظرات  

 
+1 #1 عمران سرانجام 1389-10-13 10:54
باسلام-در مطالب شما درمورد عزاداری در کاشان یک مورد را در مربوط به طوق شیخ رضا که این علم قدمتی حدود 800سال دارد ومردم کاشان ارادت خاصی به این طوق محترم دارند ذکر نشده است. اشعار سروده شده در مورد طوق شیخ رضا ** هر آنکه به طوق شیخ رضا قدر قائل شد مراد و مطلب او هر چه بود حاصل شد هرآنکه حرمت این طوق محترمبشکست مراد و مطلب او هر چه بود باطل شد **
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است