- منتشر شده در سه شنبه, 04 فروردين 1394 14:15
- نوشته شده توسط کارگروه فرهنگی
- بازدید: 2790
درباره زندگی نامه حضرت صدّیقه زهرا علیهاالسلام ، نحوه شهادت مظلومانه شان،کراماتشان و دیگر مسائل همیشه موارد بسیار زیادی خوانده ایم . لذا در این مجال بر ان آمدیم به بررسی وجود آن حضرت از دیدگاه بعضی آیات بپردازیم تا هم با آیات قرآن دمی روح خود را تلطف بخشیم و هم اینکه آن حضرت را از منظری دیگر نیز دریابیم. تا شاید کمی نزدیک شویم به گفته پدر امت که فرمودند: من قران و عترتم را برایتان میگذارم و می روم.
سبب آفرینش جهان
فتلقّى آدم من رّبّه كلماتٍ فتاب علیه إنّه هو التّوّاب الرّحیم.( سوره بقره، آیه 37)
پس حضرت آدم از حضرت حق تبارك و تعالی كلماتی را فرا گرفت (و آن كلمات را وسیلة قبولِ توبة خویش قرار داد) و خداوند توبه او را پذیرفت.
در باره این آیه احادیثی نقل شده است كه بسیار فوقالعاده است و با توجه به آیه مذكور و این روایات، انسان به خوبی میتواند درك نماید كه حضرتصدّیقه علیهاالسلام یكی از علل خلقت است و یكی از اسباب آفرینش جهان میباشد، یعنی همانطور كه رسول اكرم، امیرالمۆمنین و حسنین علیهم السلام، سبب خلقتند؛ حضرت صدّیقه علیهاالسلام نیز یكی از علل آفرینش است، و معقول نیست كسی علّت خلقت باشد و ولایت نداشته باشد.
ابن عبّاس از پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله روایتی نقل میكند كه خلاصه ای از آن را در اینجا میآوریم:
بعد از آنكه خدای تعالی آدم را آفرید و فرشتگان بر حضرت آدم سجده كردند، عُجب و خودپسندی به او راه یافت و در حالیكه به خود میبالید، عرض كرد: پروردگارا! آیا مخلوقی كه نزد تو محبوبتر از من باشد، آفریدهای؟ از جانب پروردگار خطاب آمد: بلی، و به امر پروردگار حجابها برداشته شد و پنج شبح ظاهر شدند كه در پیشگاه عرش ایستاده بودند. آدم عرض كرد: اینان كیانند؟ خطاب آمد: این پیامبر من، این علی امیرالمۆمنین پسرعمّ او، این فاطمه دخترش، و این دو حسن و حسین، پسران علی و فرزندان پیامبر من هستند. اینان مقام اوّل را دارا هستند و درجاتشان بسیار عالی و مرتبه تو تالیِ مقام والای اینان است.
حضرت صدّیقة زهرا علیهاالسلام نیز «ولیّة الانبیا» بوده است، چنانكه پیامبر اعظم و علی و یازده امام دیگر علیهم السلام ولیّ آنان بوده اند. یعنی همه انبیا به خضوع و فروتنی در مقابل این چهارده وجود مقدّس ایمان و اعتقاد داشتهاند
بعدها وقتی كه حضرت آدم مرتكب و مبتلای آن ترك اولی شد، عرض كرد: پروردگارا از تو مسئلت دارم كه به حق محمّد و علی و فاطمه و حسن و حسین از خطای من درگذری. پس دعایش مستجاب شد. و مشمول عفو و آمرزش خدای تعالی قرار گرفت و این است معنای آیه شریفه كه خدا میفرماید: پس آدم كلماتی از پروردگارش فرا گرفت كه به وسیله آن كلمات توبه او مورد قبول واقع گردید.( الخصائص العلویه، ابو الفتح محمد بن علی نطنزی، الغدیر، ج 7، ص 301)
[به بیان علّامه، منظور از «كلمات» در آیة 124 سوره بقره نیز همین ذوات مقدّسه هستند كه شرح و روایات مربوط به آنها در اصل كتاب قابل مراجعه است.]
اهل بیت
امانتی گرانسنگ
إنّا عرضنا الأمانة علی السّموات و الأرض و الجبال فأبین أن یحملنها و أشفقن منها و حملها الإنسان إنّه كان ظلوماً جهولاً( سوره احزاب آیه 72)
ما امانت [الهی و بار تكلیف] را بر آسمانها و زمین و كوهها عرضه كردیم پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند، و[لی] انسان آن را برداشت؛ راستی او ستمگری نادان بود.
آیة مذكور نیز از آیاتی است كه در اثبات ولایت حضرت صدّیقه علیهاالسلام میتوان از آن استفاده كرد. امانتی كه خدای تعالی به آسمانها و زمین و كوهها عرضه كرده است و از آنها خواسته تا آن را بپذیرند و این امانت، همان ولایت پیامبر اكرم و امیر المۆمنین و فاطمه و حسنین و ائمّه بعد از آنان علیهم السلام میباشد.
مفَضَّل بن عمر از حضرت امام صادق علیه السلام نقل میكند:
خدای تعالی ارواح را دو هزار سال قبل از خلقت بدنها آفرید، و شریفترین و برترین روحها را، ارواح محمّد، علی، فاطمه و حسنین و ائمّه نه گانه از نسل حسین بن علی ـ علیه السّلام ـ قرار داد و آنان را بر آسمانها و زمین و كوهها عرضه كرد، نور چهارده معصوم همه جا را فرا گرفت و جهانگیر شد. آنگاه از جانب حق تبارك و تعالی به آسمانها و زمین خطاب آمد كه:
اینانند دوستان و اولیای من، و اینان هستند حجّتهای من بر همه مخلوقاتم. (لذا حضرت صدّیقه علیهاالسلام حجّت و ولیّة الله است به نصّ خود حضرت احدیّت جلّت عظمته). هیچیك از آفریدگانم نزد من محبوبتر از آنها نیست؛ بهشتم را برای دوستان آنان، و آتش دوزخم را برای مخالفین و دشمنان آنان آفریدهام؛ پس ولایتشان امانت من است در نزد مخلوقاتم. به جز این برگزیدگان من، كیست كه بتواند این بار امانت را با تمام سنگینیاش بر دوش كشد و یا مدّعی این مقام باشد؟(معانی الاخبار ص 108 تا 110)
همانطور كه رسول اكرم، امیرالمۆمنین و حسنین علیهم السلام، سبب خلقتند؛ حضرت صدّیقه علیهاالسلام نیز یكی از علل آفرینش است، و معقول نیست كسی علّت خلقت باشد و ولایت نداشته باشد
در قسمتی دیگر از حدیث حضرت صادق علیه السلام میفرماید:
بعد از این جریان، فرستادگان الهی (درسایه ولایت چهارده معصوم) نگهدارنده این امانت و معرِّف آن بوده اند، و به اوصیای خود و مخلصین امّت خویش نیز این موضوع را بیان میكردند.
ولیّ تمام انبیا
در نتیجه، حضرت صدّیقة زهرا علیهاالسلام نیز «ولیّة الانبیا» بوده است، چنانكه پیامبر اعظم و علی و یازده امام دیگر علیهم السلام ولیّ آنان بوده اند. یعنی همه انبیا به خضوع و فروتنی در مقابل این چهارده وجود مقدّس ایمان و اعتقاد داشتهاند، چنانكه در بعضی از احادیث آمده است كه از جمله اعمال حضرت موسی و حضرت عیسی در زمان نبوّت آن دو پیامبر، ذكر صلوات بر محمّد و آل محمّد بوده است، و این خود نشان دهنده اعتراف به ولایت چهارده معصوم میباشد. و سپس اضافه مینماید كه این ولایت همان است كه خدا میفرماید:
إنّا عرضنا الأمانة ...