- منتشر شده در دوشنبه, 19 آبان 1393 14:37
- نوشته شده توسط خبرنگار سایت مداحان قم
- بازدید: 2107
بیابانكی در گفت و گو با پایگاه خبری حوزه هنری:
فرهنگ عاشورا از راه شعر به ما رسید. دنیای مجازی به نشر فرهنگ عاشورایی كمك كرده است.
سعید بیابانكی معتقد است دنیای مجازی به نشر فرهنگ عاشورایی كمك كرده است.
سعید بیابانكی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه با بیان این كه تا امروز هر چه از فرهنگ عاشورا به ما رسیده از طریق شعر بوده است، گفت: بخش زیادی از فرهنگ عاشورا از راه شعر به ما رسیده است و منابع مكتوب و منثور درصد كمی از این نقش را بر عهده داشته اند.
وی ادامه داد: شعر، زبان و هنر اول ایرانیان است. البته در بخش شعرهای عاشورایی، شعرها به دو دسته شعرهای مكتوب و شعرهای شفاهی تقسیم می شود. شعرهای شفاهی در مجالس روضه و مرثیه امام حسین (ع) خوانده می شود و آثار مكتوب نیز در كتاب ها و نشریات به چاپ رسیده است. هر دوی این فضاها مخاطب دارد اما گونه ای كه از آن به عنوان ادبیات عاشورایی نام می بریم و به آن افتخار می كنیم، گونه مكتوب است.
بیابانكی خاطرنشان كرد: اگر مردم روزگار قدیم مجبور بودند شعرها را تنها در مجالس مختلف بشنوند، امروزه شعرهای عاشورایی از طریق شبكه های مجازی اجتماعی به سادگی و سرعت منتشر می شوند. مردم به راحتی شعر خوب را دست به دست می كنند و سرعت این فرایند خیلی بالاست.
این شاعر گفت: توجهی كه مخاطبان به بخشی از آثارم در چند سال اخیر كرده اند را مدیون جهان مجازی هستم، چرا كه به طور مثال، كتاب «نامه های كوفی» در نهایت پس از سه بار تجدید انتشار از سوی انتشارات سوره مهر، 7 هزار و 500 نسخه به چاپ رسیده است؛ در حالی كه برخی اشعار این كتاب در تلفن همراه و از طریق نرم افزارهای اجتماعی در چند ثانیه ممكن است بین صد هزار نسخه منتشر شود.
وی با بیان این كه دنیای مجازی به نشر فرهنگ عاشورایی كمك كرده است، عنوان كرد: البته می دانم كه فضاهای مجازی امروزی آسیب هایی هم دارند، اما نباید از حسن این شبكه ها غافل شویم و اگر از دنیای مجازی و دیجیتال استفاده بهینه شود، می توانند مفید باشند.
بیابانكی اشعار عاشورایی را در دوره های مختلف تاریخی متغیر دانست و گفت: خیلی وقت ها وجه قالب اشعار عاشورایی، عاطفی، مرثیه و سوگ و برخی اوقات حماسی و برخی اوقات حتی سیاسی بوده است. پیش از انقلاب شاعران و سخنرانان وجه سیاسی عاشورا را مدنظر قرار داده و از قیام حضرت اباعبدالله (ع) الگوسازی كردند و مردم پذیرفتند كه هر روز می تواند عاشورا و هر مكانی كربلا باشد.
وی افزود: در دهه 60 و 70 شعرهای حماسی و گاهی هم اندیشمندانه با مضمون عاشورا رواج پیدا كرد و در 10 سال اخیر این وجه كم رنگ شده است و بیشتر به سوگ و اغراق روی آورده ایم. بخشی هم آسیب هایی است كه در دنیای مجازی به آن دامن زده شده و در مجالس روضه خوانی هم از این جنس كلام بیشتر استفاده می شود.
منبع : حوزه هنری