- منتشر شده در پنج شنبه, 13 فروردين 1388 22:14
- نوشته شده توسط امیرحسین فلاح
آشنایی اجمالی با فدک به همراه تصاویر ومدارک باغ فدک
فدک قریهای است در منطقه حجاز که از آنجا تا مدینه نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر راه بود و مزارع و چشمه آبی در خود داشت.
در نزدیکی فدک دژی به نام «شمروخ» وجود داشت که هم اکنون در آنجا روستای بزرگی به نام «حائط» با نخلهای فراوان وجود دارد
ادامه متن در ادامه مطلب ....
فدک مملؤ از درختان نخل و چشمههای جوشان بود. زمینهای حاصلخیزی داشت و از منابع مهم در آمد در منطقه حجاز محسوب میشد. ارزش درختان نخل این ناحیه در آن زمان با ارزش درختان نخل شهر کوفه در قرن هفتم برابر بود.
تاریخچه
فدک در نزدیکی خیبر قرار داشت و با توجه به موقعیت استراتژیک خود نقطه اتکاء یهودیان حجاز به شمار میرفت. پس از آنکه سپاه اسلام، یهودیان را درخیبر و «وادی القری» و «تیما» شکست داد، برای پایان دادن به قدرت قوم یهود، سفیری به نام «محیط» به نزد سران فدک فرستادند. سران فدک صلح و تسلیم را بر جنگ ترجیح دادند و تعهد کردند که هر سال نیمی از محصولات فدک را در اختیار پیامبر قرار داده و از این به بعد زیر سلطه اسلام زندگی کنند . همچنین زمانی که تصمیم گرفته شد اهل یهود را از عربستان خارج کنند، مبلغ ۵۰ هزار درهم را بابت ارزش نصف فدک به آنها پرداخت کردند.و به طور کامل دراختیار اسلام قرار گرفت.
بخشش فدک به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
مدارک اهل تسنن
- ذیل آیه ۲۶ سوره اسراء
این کتب در شأن نزول این آیه به انتقال فدک از سوی پیامبر به فاطمه زهرا تصریح میکنند:
- حاکم حسکانی در کتاب «شواهد التنزیل» (ج۱، ص۴۳۸ و ص۴۴۲)
- کاندهلوی در کتاب «حیاه الصحابه» (ج۲، ص۵۱۹)
- رازی در کتاب «الجرح و التعدیل» (ج۱، ص۲۵۷)
- قندوزی در کتاب ینابیع الموده (ص ۱۱۹ و ص۴۳۹)
- خوارزمی در کتاب «مقتل الحسین» (ج۱، ص۷۰)
- سیوطی در تفسیر خود که از دو صحابی «ابو سعید خدری» و «عبدالله بن عباس» بخشش فدک را متذکر میشود. (ج۲، ص۱۵۸ و ج۵، ص۲۷۳_۲۷۴)
- ابن ابی حاتم در تفسیرش که «ابن تیمیه» آن را خالی از هر حدیث جعلی میداند.
- متقی هندی در کتاب «کنز العمال» (ج۲، ص۱۵۸ و ج۳، ص۷۶۷)
منابع:
- معجم البلدان، ج۴، ص۲۳۸
- مراصد الاطلاع، ج۳، ص۱۰۲۰
- لسان العرب(ابن منظور)، ج۱۰، ص۴۳۷
- معجم معالم الحجاز(دولت عربستان)(الحائط)، ج۲، ص۲۰۵_۲۰۶ و (فدک)، ج۷، ص۲۳
- مراصد الاطلاع، فدک
- تاریخ طبری، ج۲، ص۳۰۲و۳۰۳
- فتوح البلدان، ابوالحسن بلاذری، ص۴۲
- السقیفة و فدک، ابوبکر احمدبن عبدالعزیز جوهری، ص۹۷
- لسان العرب، ج۱، ص۴۳۷
- معجم البلدان، ج۴، ص۲۳۸
- شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج۱۶، ص۲۳۶
- السقیفة و فدک، ص۹۸
- منهاج السنه، ج۷، ص۱۳
- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید شافعی، ج۱۶، ص۲۰۸_۲۰۹
- نهج البلاغه صبحی صالح، نامه ۴۵، ص۴۱۷
- معجم البلدان، ج۴، ص۲۳۸
- فتوح البلدان، ج۲، ص۴۶
- فتوح البلدان، ج۱، ص۳۵
- المغانم المطالبه، ص ۳۱۲
- عمده الاخبار، ص۳۹۴
- وفاءالوفاء، ج۳، ص۹۹۹
- معجم البلدان ج۴، ص۲۳۸
- فتوح البلدان، ج۱، ص۳۶
- انساب الاشراف، ص۵۱۹
- تاریخ الخلفا(سیوطی)، ص۸۶
- الصواعق المحرقه(ابن حجر)، ص۱۹
- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید شافعی، ج۱۶، ص۲۲۷ و ص ۲۴۵
- طبقات ابن سعد، ج۲، ص۳۱۵
- مسند فاطمه(سیوطی)، ص۳۳ (چاب الکتب الثقافیه)
- کنزالعمال، ج۵، ص۳۶۵
- صحیح مسلم(الجهاد و السیر)، ج۵، ص۱۵۱_۱۵۳
- انساب الاشراف، ج۱، ص۵۲۰
- فتوح البلدان، ج۱، ص۳۴۷
- تفسیر الجامع لأحکام القرآن(قرطبی)، ج۱۱، ص۷۸
- تفسیر کبیر، ج۲۴، ص۱۸۶
- تفسیر کشاف زمخشری، ج۴، ص۹۱(چاپ دارالکتاب العربی، لبنان)
- ربیع الأبرار زمخشری، باب ۲۹
- انوار التنزیل، ج۲، ص۳۰۹
- تفسیر طبری، ج۸، ص۳۰۸
- بذرهای اختلاف ص ۱۵۱
- مسند احمد ج ۲ ص ۴۶۲؛ صحیح مسلم، کتاب الجهاد حدیث ۴۹
- تاریخ الخلفا(سیوطی)، ص۸۶
- الصواعق المحرقه(ابن حجر)، ص۱۹
- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید شافعی، ج۱۶، ص۲۲۷ و ص ۲۴۵
- کافی ج ۱ ص ۴۲
- شرح ابن ابیالحدید، ج ۱۶، ص ۲۸۴
نظرات
واقعا سایت عالی بود